مهدی یاوران

تجوید قرآن برای کودکان

آموزش قرآن به کودکان

وقتی شما اصول و روش یک قاعده تجویدی رو یاد میگیرید کافی نیست و باید  دو کار رو انجام بدید تا بتونید با تسلط اون رو موقع خوندن اجرا کنید( مثل اینکه وقتی شما گواهی نامه میگیرید برای اینکه به راحتی بتونید رانندگی کنید تمرین نیاز دارید)

 یعنی یاید به جایی برسید که وقتی میخونید بدون اینکه بخواهید خیلی فکر کنید ، قواعده رو خیلی عادی و بدون دشواری رعایت کنید ، مثل راننده ای که بدون اینکه زیاد فکر کنه وبه خودش سختی بده ، کلاج میگیره و دنده عوض میکنه و فرمون رو می چرخونه

اول اینکه باید بخشی یا سوره ای از قرآن رو با تلاوت قاریان بزرگ  به صورت مشخص و منظم گوش بدید و دقت کنید که اون قاری چگونه قاعده رو رعایت میکنه .

در مرحله ی دوم باید  تمام تلاشمون رو بکنیم که تا حد امکان شبیه اون قاری قاعده تجویدی رو رعایت کنیم  .

 اینکار مثل هرکار و تمرین دیگه ای صبر و حوصله میخواد. اینطور نیست که  یک بار کار کنیم و کامل مسلط بشیم ، باید یک مدتی منظم تمرین کنیم تا قاعده رو بتونیم مسلط بشیم. به عنوان پیشنهاد ترتیل استاد منشاوی برای یادگیری قواعد تجویدی بسیار مناسب است گرچه اساتید خوب دیگری هم هستند.

نکته آخر هم که خیلی مهم هست اینه که بعد از دو مرحله تمرین بالا،  پیش مربی قرآن قاعده ای  رو که تمرین کردیم  بخونیم تا ایرادات مون رو بگیره.

بعد مدتی تمرین متوجه پیشرفت خودمون خواهیم شد.ان شاءالله.

موفق باشید.

 

عکس یادگاری

عکس دسته جمعی

یکی از کارهایی که میشه با هزینه کم انجام داد ، چاپ کردن عکس بچه هاست.

یعنی گرفتن عکس دسته جمعی و چاپ کردنش و توزیع کردن بین بچه هایی که تو عکس هستن.

اگه هزینش براتون مهم نیست که میتونید عکسای خیلی قشنگی رو چاپ کنید اما اگر مثل ما هزینه براتون مهمه ، میتونید عکس رو در سایز A5 روی کاغذ گلاسه 170 گرم چاپ کنید.

اسم بچه هایی که تو عکس هستن رو یاداداشت کنید و به هر کس که عکس دادید اسمش رو علامت بزنید تا بی نظمی نشه و به همه عکس برسه. میتونید یدونه بیشتر چاپ کنید و برای خودتون یادگاری نگه دارید یا تو محل کلاس ها نصب کنید.

به این ترتیب بچه ها یه یادگاری از کلاس ها تو خونه دارن و با دیدن اون یاد گذشته براشون زنده میشه.

توی اردو ها و سایر مراسمات که بچه ها جمع میشن هم میتونید عکس دسته جمعی رو بگیرید و به تعداد افراد توی عکس چاپ کنید و به بچه ها بدین . به نظر من این کار تاثیر ماندگاری داره و یه یادگاری با هزینه کم برای بچه هاست و باعث خوشحالی اونها میشه.

وقتی بچه ها عکس یادگاری رو به خونه میبردن باعث تعامل با والدین میشه و اثر گذاری که روی خانواده ها داره شاید از تاثیرش روی بچه ها هم بیشتر باشه.

کمد جایزه

کمد جایزه مذهبی

کمد جایزه تاثیر فراوانی در انگیزه بچه ها برای شرکت در کلاس ها و منظم بودن سر کلاس ها داره.

یه کمد که با محصولات متنوع فرهنگی و لوازم التحریر و ... تجهیز شده و برای هر کدام از اجناس یه امتیاز تعیین شده مثلا خط کش ژله ای 50 امتیاز ،

اسم جوایز موجود رو تو یه برگه می نویسید و جلوی هر کدوم امتیاز مورد نیاز رو هم می نویسید و پشت شیشه کمد یا کنار کمد نصب می کنید تا بچه ها بتونن ببینن.

مثلا پاک کن 10 امتیاز

تخته شاسی 100 امتیاز

پیکسل شهدا 40 امتیاز

و ...

بچه ها برای گرفتن جایزه باید امتیاز اون رو جمع کنن و به شما بدن و شما جایزه رو به اونها میدید.

تا جایی که ممکنه از آوردن محصولاتی که روش عکس باب اسفنجی و بن تن و ... است خود داری کنید و از لوازم مزین به عکس شهدا خصوصا شهید حججی استفاده کنید.

 

برای دیدن توضیحات بیشتر درباره کارت امتیاز اینجا کلیک کنید.

 

کارت امتیاز

کارت امتیاز

کارت امتیاز برای بچه ها خیلی جذاب و اثر بخش هست. فقط کافیه کارت امتیاز رو در طرح های مختلف با عدد امتیاز مختلف مثلا 5 ، 10 ، 20 چاپ کنید.

حالا سر کلاس به بچه های ساکت و منظم و کسایی که خوب گوش دادن امتیاز میدید و برای بی انضباط ها توی لیست امتیاز منفی ثبت می کنید. میتونید اول هر جلسه از درس جلسه قبل سوال بپرسید و به بچه هایی که جواب درست دادن امتیاز بدید اینطوی بچه ها سر کلاس بیشتر به درس گوش میدن.

توجه کنید که امتیاز ها باید طوری باشند که بچه ها نتونن ازش کپی بگیرن و سر شما رو کلاه بزارن. بخاطر جلوگیری از این زرنگ بازی ، باید یه مهر تهیه کنید و روی هر امتیاز یه مهر بزنید تا قابل جعل کردن نباشه.

اما اصل موضوع اینه که باید کمد جایزه هم داشته باشید که بچه ها با امتیاز هاشون از داخل کمد جایزه بردارن.

برای توضیحات بیشتر درباره کمد جایزه اینجا کلیک کنید.

چند تا طرح امتیاز رنگی و سیاه سفید مهدی یاوران رو براتون قرار دادیم که اگر دوست داشتین استفاده کنید. طرح ها رد سایز آ چهار طراحی شدن.

بقیه در ادامه مطلب ...

تشکیل گروه سرود

گروه سرود مهدی یاوران

گروه سرود یکی از اجزاء جدا نشدنی مجموعه های فرهنگی هست. سرود جنب و جوش خاصی در بچه ها ایجاد میکنه و کلاس ها رو از حالت یکنواختی خارج میکنه.

نظم و سرود در هم آمیخته شدن و با تمرین سرود ، علاوه بر شعر و معنا ، بچه ها منظم بودن رو هم یاد میگیرن.

سرود هایی که شعر پر معنا و ریتم مناسبی داشته باشن به شدت تاثیر گذار هستن ، تا جایی که اشک ریختن بچه ها موقع اجرا رو شاهد هستیم و حتی شنونده هم تحت تاثیر قرار میگیره و اشکش جاری میشه و این یعنی سرود بسیار تاثیر گذار هست.

تا جایی که امام خامنه ای می فرمایند : " سرود مثل هوای تازه و بهاری نفوذ می کند ، سرود اثر گذار ترین نوع شعر است ، اگر ما یک سرود مناسبی داشته باشیم که این را جوان ها در اردوها ، کوهنوردی ها و ... بخوانند ، این ها تکرار و گسترش دادن معارفی است که ما احتیاج به گسترش آنها داریم. "

اگرچه سرود زمان و انرژی زیادی رو می طلبه اما به فواید که فکر کنیم ، ارزش این صرف وقت و انرژی وحتی هزینه رو داره.

لباس متحدالشکل و استودیو رفتن و کلیپ ساختن و ملودی ساختن و هر چیز دیگه ای که هزینه داره وقتی نیاز هست که شما یه گروه سرود حرفه ای و ملسط به چندین شعر و ملودی رو تربیت کرده باشید پس فکرتون رو درگیر این چیزا نکنید و فقط و فقط بر تمرین و تکرار تمرکز کنید و تو اجراهای اولیه از چفیه و سربند برای هم شکل شدن استفاده کنید.

 

برای تشکیل یه گروه سرود درست و حسابی باید صبر داشته باشید و بدونید که هماهنگ شدن بچه ها زمان میبره پس زود نا امید نشید و کار رو رها نکنید.

التماس دعا

یا علی

 

فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع

فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوعبچه های مهدی یاوران رو بردیم برای دیدن فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع ، فیلم جالبی هست و پیام ها مهمی در این فیلم به بچه ها آموزش داده میشه و علاوه بر کودک و نوجوان ، برای بزرگسالان هم دیدنش خالی از لطف نیست.

یکی از بهترین روش های انتقال مفهوم استفاده از ابزار رسانه است که دشمن در این زمینه خیلی عالی فعالیت می کنه و از رسانه برای اهداف شیطانی خودش استفاده می کنه اما کم کم جبهه انقلاب هم داره جای خودش رو در فضای رسانه پیدا میکنه و حرکت های قشنگی در حال انجام شدن هست و به یاری خدا در جنگ رسانه ای هم دشمن رو شکست خواهیم داد.

یکی از مصادیق رسانه،سینما و فیلم های سینمایی هستند که در سال های اخیر شاهد ساخته شدن چند فیلم ارزشی با محنوای مناسب بودیم. از اونجایی که روی کار کودک تمرکز کردیم فیلم منطقه پرواز ممنوع رو به شما پیشنهاد میکنیم.

بردن بچه ها به سینما برای دیدن این فیلم های ارزشی اثرات بسیار مطلوبی داره که بخشی از اون رو شرح میدیم:

اول اینکه اگر فیلم مناسب انتخاب بشه بهتر از چندین جلسه کلاس درس تاثیر گذاری مثبت داره و مفهوم با کمک تصویر خیلی بهتر منتقل و قابل درک میشه

دوم اینکه بردن بچه ها به سینما میتونه یک اردوی کوتاه مدت اما به یاد ماندنی باشه خصوصا اینکه بسیاری از بچه ها برای اولین بار به سینما میان و چه بهتر که با فیلم های ارزشی سینما رو بشناسن

سوم اینکه سینما بردن بچه ها،چندین شبهه که در آینده بچه ها با اون مواجه میشن رو براشون برطرف میکنه از جمله اینکه خواهند شنید که بسیجی ها یا مذهبی ها امل و عقب افتاده هستند و با تکنولوژی و ابزارهای مدرن مخالفن

چهارم اینکه حضور شما در سالن سینما یعنی حمایت از فیلم های ارزشی و انگیزه ایجاد شدن برای فیلم سازان مومن و انقلابی

پنجم اینکه حضور شما و حرکت دسته جمعی در شهر باعث جلب توجه عابرین میشه و این خودش یک تبلیغ میدانی و فیزیکی در سطح شهر هست. حتی خود بچه ها هم متوجه این نگاه های عجیب مردم شده بودن و به هم میگفتن چرا مردم اینجوری نگاه می کنن.

و قص علی هذا...

حتی اگر مجموعه فرهنگی نیستید به راحتی میتونید دست خواهر زاده یا برادر زاده یا خواهر و بردار کوچیک تر خودتون رو بگیرید وبرید سینما و اینطوری شما یک مجموعه کوچک فرهنگی خواهید بود.

لازمه ی مهدی یاور بودن ، مهدی باور بودن است.

جنگ تمام نشده است و دشمن از جبهه ی فرهنگ و رسانه ، به ایمان و غیرت و حیای مردم ایران حمله کرده است و جنگ امروز جنگ نرم فرهنگی است.

عرصه ی جهاد فرهنگی تشنه ی جهاد گران انقلابی با اخلاص است و از همه ی عاشقان شهادت درخواست میکنیم که آتش به اختیار وارد جبهه ی جهاد فرهنگی شوند تا با یاری یکدیگر و توکل بر خدا ، در این جنگ نابرابر فرهنگی و رسانه ای نیز بر دشمن غلبه کنیم.

از کوچه و محله خودتان شروع کنید...

بسم الله...
Designed By Erfan Powered by Bayan