مهدی یاوران

آموزش احکام به کودکان

عکس یادگاری

سلام

یه کلاس خوب و سرحال با چند تا از بچه های مهدی یاوران داشتیم و با همدیگه احکام کار کردیم.

این جلسه کارت های کمک آموزشی احکام استفاده کردیم که برای آموزش و توضیح پنج مفهوم واجب ، حرام ، مستحب ، مکروه ، و مباح هست.

روی پنج کارت، این پنج کلمه نوشته شده و برای تدریس از این پنج کارت شروع میکنیم و با نشون دادن هر کارت به بچه ها ازشون می پرسیم که چه کسی میدونه کلمه روی کارت به چه معناست و بعد خودمون معنای کامل رو توضیح میدیم ، به همین ترتیب تا آخرین کارت پیش میریم.

بقیه در ادامه مطلب ...

حالا که پنج تا مفهوم واجب ، مستحب ، مکروه ، حرام و مباح رو توضیح دادیم میریم سراغ بقیه کارت ها

روی بقیه کارت ها مثال هایی نوشته شده که زیر مجموعه یکی از پنج مفهوم توضیح داده شده هست. مثلا حجاب(واجب) ، فوت کردن غذا (مکروه) ، امر به معروف و نهی از منکر (واجب) ، دروغ (حرام) و ... 

حالا پنج کارت اصلی رو کنار هم روی زمین میزاریم  و بقیه کارت ها رو بین بچه ها (هر نفر یه کارت) پخش میکنیم. و به نوبت از بچه ها درخواست میکنیم که کلمه ای که روی کارت نوشته شده رو به سایر افراد نشون بده و بگه واجب هست یا حرام و یا ... و بعد هم اون کارت رو زیر یکی از اون پنج کارت اصلی قرار بده و همین طور تا نفر آخر ادامه میدیم و اگر کارت ها اضافی اومد یه دور دیگه بین بچه ها کارت پخش می کنیم.

بعد از اینکه همه کارت ها زیر پنج کارت اصلی گذاشته شدن یه بار برای یادآوری هر پنج مفهوم رو خلاصه توضیح میدیم 

 

واجب : کاری که به دستور خدا باید انجام بدیم و اگر انجام ندیم برامون گناه می نویسن (اگر بزرگ بودن بگید دچار عقوبت الهی میشیم)

 

حرام : برعکس واجب هست و نباید انجام بدیم و اگه انجام بدیم برامون گناه می نویسن.

 

مستحب : کاری که اگر انجام بدیم برامون ثواب می نویسن اما اگر انجام ندیم اشکالی نداره ( یا کاری که اگه انجام ندیم برامون گناه نمی نویسن اما اگه انجام بدیم خیلی بهتره)

 

مکروه : برعکس مستحب هست و اگه انجام بدیم برامون گناه نمی نویسن اما اگه انجام ندیم خیلی بهتره

 

مباح : کاری که نه حرام باشه و نه واجب باشه و نه مکروه باشه و نه مستحب باشه ، اما میشه مباح رو با نیت قربه الی الله به مستحب تبدیل کرد یا مثلاقبل آب خوردن بسم الله گفت تا کار مباح به مستحب تبدیل بشه

 

 و یا اگر فرصت داشتیم خودمون اسم یه بچه رو میگیم  و ازش میخوایم که مفهوم رو توضیح بده و بعد از اتمام توضیحش اگه کامل نگفت خودمون توضیح رو تکمیل می کنیم و مفهوم بعدی رو از یکی دیگه از بچه ها می پرسیم تا پنج مفهوم یاد آوری بشه.

روش آموزش احکام

میتونیم به بچه هایی که خوب یاد گرفتن و کامل توضیح دادن کارت امتیاز یا شکلات جایزه بدیم.

و بعد هم کارت ها رو بچه ها جمع می کنن و به شما میدن و دعای آخر کلاس خونده میشه و تقدیم ثواب کلاس به یک شهید و بعد هم صلوات دسته جمعی

 اگر برای بعد از کلاس بازی در نظر دارید بچه ها میرن برای بازی و اگر بازی تو برنامتون نیست خداحافظی و پایان کلاس

سلام علیکم
خدا قوت، اجرکم عندلله
از بابت اینکه وبلاگ حقیر رو دنبال میکنید سپاس گذارم
ان شاء الله بنده هم وبلاگ شما رو دنبال خواهم کرد
سلام تشکر بابت دنبال کردو و بازدید
سلام از زحمات شما ها فرزندان مذهبی صمیمانه سپاسگزارم موفق باشید.
سلام تشکر دوست عزیز
اجرتان با خدا
تشکر
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
لازمه ی مهدی یاور بودن ، مهدی باور بودن است.

جنگ تمام نشده است و دشمن از جبهه ی فرهنگ و رسانه ، به ایمان و غیرت و حیای مردم ایران حمله کرده است و جنگ امروز جنگ نرم فرهنگی است.

عرصه ی جهاد فرهنگی تشنه ی جهاد گران انقلابی با اخلاص است و از همه ی عاشقان شهادت درخواست میکنیم که آتش به اختیار وارد جبهه ی جهاد فرهنگی شوند تا با یاری یکدیگر و توکل بر خدا ، در این جنگ نابرابر فرهنگی و رسانه ای نیز بر دشمن غلبه کنیم.

از کوچه و محله خودتان شروع کنید...

بسم الله...
Designed By Erfan Powered by Bayan